Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.04.2012 19:51 - ЕВРОПЕЙСКИ ПОЛИТИКИ И ПРОГРАМИ В ОБЛАСТТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО И МЛАДЕЖТА
Автор: blues Категория: Политика   
Прочетен: 383 Коментари: 0 Гласове:
0



ЕВРОПЕЙСКИ ПОЛИТИКИ И ПРОГРАМИ  В ОБЛАСТТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО И МЛАДЕЖТА

 

Визията за Европа на 21 век се основава на високо конкуретно общество, способно да отговори на предизвикателствата на глобализацията.  Европа трябва да се впише в информационното общество и да намери своето достойно място в новия модел на пост-индустриална икономика.

Европейската комисия откри стратегията „Европа 2020“ за излизане от кризата и за подготвяне на икономиката на ЕС за следващото десетилетие. Комисията посочва три ключови двигатели за растеж, които да бъдат въведени в действие посредством конкретни действия на равнище на ЕС и на национално равнище: интелигентен растеж (насърчаване на познанията, иновациите, образованието и цифровото общество), устойчив растеж (по-ефикасно използване на ресурсите при производството, като същевременно увеличим конкурентоспособността) и приобщаващ растеж (нарастване на участието в пазара на труда, придобиване на умения и борба с бедността). Тези усилия за растеж и трудови места се нуждаят от поемането на ангажимент на най-високо политическо равнище и обединяването на всички участници в цяла Европа. Определени са пет цели за това къде следва да се намира ЕС през 2020 г. и чийто напредък може да бъде проследен.

Стратегията „Европа 2020“ определя нова визия за европейската социална пазарна икономика през следващото десетилетие и се основава на три тясно свързани и взаимно подсилващи се приоритетни области: интелигентен растеж, развитие на икономика, основана на познания и иновации; устойчив растеж, като се поощрява нисковъглеродна, ефикасна по отношение на енергийните източници и конкурентна икономика; и приобщаващ растеж, като се насърчава икономика на висока трудова заетост и социално и териториално сближаване.

Напредъкът за постигането на тези цели ще бъдат оценяван спрямо пет представителни главни постижения на равнище на ЕС, които държавите-членки ще бъдат приканени да превърнат в национални цели, отразяващи следните начални точки:

·                     75 % от населението на възраст между 20 и 64 години следва да работи.

·                     3% от БВП на ЕС следва да бъде инвестиран в научноизследователска и развойна дейност.

·                     Целите „20/20/20“ по отношение на климата и на енергетиката следва да бъдат постигнати.

·                     Делът на преждевременно напускащите училище следва да бъде под 10 % и поне 40 % от младежите следва да притежават училищно свидетелство или диплома. .

·                     намаляване с 20 милиона на броя на хората, застрашени от бедност.

За да постигне тези цели, Комисията предлага стратегията „Европа 2020“, която се състои от серия от водещи инициативи. Задействането на тези инициативи представлява споделен от всички приоритет, като е необходимо действие на всички равнища: организации на равнище на ЕС, държави-членки, местни и регионални органи.

·                     Обединение за иновации - съсредоточаване върху политиката за научноизследователска и развойна дейност и за иновации, като същевременно бъдат преодоляно разминаването между постиженията на науката и пазара, за да се превърнат иновациите в продукти. Например патентът на Общността може да доведе до икономии за предприятията от 289 млн. EUR всяка година.

·                     Младеж в движение – повишаване на качеството и притегателната сила в международен план на европейската система за висше образование посредством насърчаване на мобилността на студентите и на младите професионалисти. Като конкретно действие свободните работни места във всички държави-членки трябва да бъдат по-достъпни в цяла Европа и професионалната квалификация и опит да бъдат напълно признати.

·                     Програма относно цифровите технологии в Европа – постигане на устойчива икономика и социални ползи от цифров единен пазар, основан на високоскоростен интернет. Всички европейски граждани трябва да имат достъп до високоскоростен интернет до 2013 г.

·                     Ефикасно използване на ресурсите в Европа – подпомагане за преминаване към по-ефикасно използване на ресурсите и към нисковъглеродна икономика. Европа трябва да се придържа към целите за 2020 г. по отношение на енергийното производство, ефективност и потребление. Това ще доведе до намаление от 60 млрд. EUR на вноса на петрол и газ до 2020 г.

·                     Промишлена политика за зелен растеж - подпомагане на промишлената база на ЕС да бъде по-конкурентоспособна в световен план след кризата, насърчаване на предприемаческия дух и развитие на нови умения. Това ще доведе до създаването на милиони нови работни места;

·                     Програма за нови умения и работни места – създаване на условия за модернизиране на работните пазари с цел повишаване на нивата на трудова заетост и гарантиране на устойчивостта на нашите социални модели, след пенсионирането на възрастните хора от поколението на следвоенното демографско обновление; както и

·                     Европейска платформа за борба с бедността – гарантиране на икономическо, социално и териториално сближаване посредством подпомагане на бедните и намиращите се в състояние на социално изключване, като им се предостави възможност да участват активно в обществото.

Амбицията на стратегията „Европа 2020“ се състои в осигуряването на лидерство и отчетност на ново равнище. Комисията приканва държавните и правителствените ръководители да поемат ангажимент по отношение на новата стратегия и да я подкрепят по време на Европейския съвет през пролетта. Ролята на Европейския парламент също ще бъде подсилена.

Методите на управление ще бъдат укрепени, за да се гарантира, че поетите ангажименти се превръщат в ефективни действия на място. Комисията ще следи за напредъка. Докладването и оценката в рамките на стратегията „Европа 2020“ и Пакта за стабилност и растеж (ПСР) ще бъдат провеждани едновременно (като продължат да бъдат два различни инструмента) с цел подобряване на сближаването. Това ще позволи на двете стратегии да преследват сходни цели за реформа, като продължат обаче да бъдат два отделни инструмента.

 

Образованието и обучението е ключ към изграждане на един силен Европейски Съюз, способен да отговори на предизвикателствата на информационното общество и все по глобализиращият се свят.

Програма Учене през целия живот (2007 – 2013) е наследник на  програмите Сократ, Леонардо да Винчи и Е-Обучение. Тяхното обединяване позволява по-добро съгласуване между различните сфери на действие, както и по-тясно свързани, по-рационализирани и по-ефективни методи на действие.

Цели на програмата:

·         да допринесе за развитието на Европейската общност като напреднало "общество на знанието";

·         насърчаване на взаимодействието и сътрудничеството между образователните и квалификационни системи в Европейската общност, с цел да се превърнат в световен пример за качество;

·         да допринесе за развитието на качествено обучение през целия живот и да насърчава високата продуктивност, изобретателността и европейското измерение в системите и практиките в тази сфера;

·         да подкрепи създаването на европейска зона за учене през целия живот;

·         да спомогне за повишаване на качеството, привлекателността и достъпа до възможностите за обучение през целия живот в държавите членки;

·         да засили приноса на обучението през целия живот за социалното единство, активното гражданство, общуването между културите, равенството на половете и личната реализация;

·         да спомогне за насърчаването на креативност, конкурентоспособност и ръст в предприемаческия дух;

·         да допринесе за засилено участие на хора от всички възрастови групи, включително нуждаещите се от специални грижи и тези в неравностойно положение, в програмата Учене през целия живот, без значение от техния социален произход;

·         да насърчава изучаването на езици и запазването на езиковото разнообразие;

·         да подкрепя развитието на напредничави съдържание, педагогика и практика на обучение през целия живот, базиращи се на информационните технологии;

·         да съдейства за създаването на чувство за европейска културна идентичност, основаваща се на разбирането и спазването на човешките права и демокрацията, както и насърчаване на търпимостта и уважението към други хора и култури;

·         да съдейства за сътрудничество в осигуряването на високо качество във всички сектори на образованието и професионалната подготовка в Европа;

·         да насърчава използването на нови продукти и практики, както и обмена на добри практики в областите, покрити от програма Учене през целия живот, с цел подобряване на качеството на обучението и професионалната подготовка.

Подпрограми:

·         Коменски (общо училищно образование) - занимава се с образователните нужди в предучилищна и училищна възраст, до средно образование и институциите и организациите, отговарящи за това обучение;

·         Еразъм (висше образование) - занимава се с образователните нужди на студенти в заведения за висше и професионално образование, без значение от продължителността на курса им или квалификацията, включително за докторски степени, както и с институциите и организациите, улесняващи или грижещи се за такова обучение или подготовка;

·         Леонардо да Винчи (първоначално и продължаващо професионално образование и обучение) - занимава се с образователните нужди на учащи се в заведения за професионално обучение и подготовка, както и институциите и организациите, отговарящи за или улесняващи такова обучение или подготовка;

·         Грундвиг (образование за възрастни) - занимава се с образователните нужди във всички други форми на обучение за възрастни, както и с институциите и организациите, улесняващи или грижещи се за такова обучение;

·         Хоризонтални програми - 4 ключови дейности: политическо сътрудничество и иновации в областта на образованието през целия живот, езиково обучение, информационни технологии, разпространение и обмен на добри практики;

·         Жан Моне - подкрепя дейности, свързани с европейската интеграция. Подпрограмата има 3 ключови дейности: дейности по програмата, грантове за институции, които работят в областта на европейската интеграция и грантове за европейски институти и асоциации, работещи в областта на образованието.

Дейности:

·         подкрепа за мобилността на хората в обучението през целия живот;

·         двустранни и многостранни партньорства;

·          многостранни проекти, специално създадени да насърчават качество в образователните и подготвителни системи чрез международен трансфер на нововъведения;

·         едностранни и национални проекти;

·         многостранни проекти и мрежи;

·         наблюдение и анализ на политическите стратегии и системи в областта на обучението през целия живот, редовна проверка и обновяване на справочния материал, включително статистически проучвания, анализи и показатели, действия, насочени към прозрачността и разпознаването на квалификации и предишно обучение и действия, насочени към сътрудничество в осигуряването на качество на обучението;

·         предоставяне на суми за поддръжка на определени операционни и административни разходи на организации, които са активни в сфера, покрита от програма Учене през целия живот;

·         други инициативи, насочени към постигането на целите на програмата.

Участници по програмата

·         ученици, студенти, практиканти и завършили образованието си;

·         преподаватели, инструктори и друг персонал, участващ в различни аспекти на обучението през целия живот;

·         хора, които си търсят работа;

·         институции и организации, предлагащи възможности в контекста на рамковата програма Учене през целия живот или в границите на подпрограмите;

·         лица и органи, отговорни за системите и политиките, засягащи всеки аспект от обучението през целия живот на местно, регионално и национално ниво;

·         предприятия, социални партньори и техните организации на всички нива, включително стопански камари;

·         органи, които предлагат насоки, съвети и информационни услуги, отнасящи се до всеки аспект от обучението през целия живот;

·         сдружения, работещи в сферата на обучението през целия живот, включително студентски, инструкторски, ученически, учителски, родителски сдружения;

·         изследователски центрове и организации, занимаващи се с теми, свързани с обучението през целия живот;

·         сдружения с нестопанска цел - доброволчески организации, неправителствени организации.

Общата стойност на бюджета на програмата възлиза на 6 970 млн. евро.

Центърът за развитие на човешките ресурси е Националната агенция,която управлява за България най-голямата европейска програма за образование и обучение - "Учене през целия живот".

Програмата се състои от четири секторни програми, насочени към различни сфери на образованието и обучението:

·         "Коменски" - училищно образование       

·         "Еразъм" - висше образование

·         "Леонардо да Винчи" - професионално образование и обучение

·         "Грюндвиг" - образование за възрастни


Част от Програмата Учене през целия живот" са също така и Съпътстващите дейности eTwinning, Europass, Euroguidance.

Една от инициативите в Стратегия „Европа 2020” е   „Младеж в движение“

Целта е да бъдат подобрени резултатите и международната привлекателност на висшите учебни заведения в Европа и да бъде повишено цялостното качество на всички равнища на образование и обучение в ЕС, като се съчетаят върхови постижения и равенство, насърчава се студентската и стажантската мобилност и се подобрят възможностите за реализация на младите хора..

 

На ниво ЕС Комисията ще работи:




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: blues
Категория: Политика
Прочетен: 1134297
Постинги: 141
Коментари: 589
Гласове: 647
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930